PERMATA HATI KAMI

PERMATA HATI KAMI
Khalif Akhyar

Khalili Amni - Khalil Afnan

Selasa, 22 Januari 2013

MMR tak jadi


Alkisah, dek kerana Amni ada alergik kuning telur (bg makan telur abis merah2 keliling mulut dan dia akan mula menggaru) cuma Afnan yang dapat suntikan MMR waktu usia memcecah setahun. Doktor Klinik Kesihatan rujuk Amni untuk dapatkan dos tu di Pediatrik..(hmm..sekali lagi kena menjengah tempat tu. Bukan apa, aura tempat tu buat kita yg tak sakit pun, boleh jadi sakit - bercakap melalui pengalaman, ok)

Jadi, hari ni kami terpaksa 'hangkut' anak2 menuju ke HKL jam 1.30 ptg. Atas sebab2 mendengar kata doktor Pediatrik sewaktu temujanji sebelum ni (Amni dapatkan suntikan MMR dan akan admit ke day-care unit untuk pantauan selama 4 jam! dan sebaiknya datang selepas tengahari), jadi dengan confident RA cakap kat Mr KA, "Ok, kitorg turun sini je. Bi tak perlu cari parking. Balik dulu dengan Khalif dan Afnan. Pas 4 jam, dalam 6 ptg kot, bi datang jemput ye. Apa2 hal, ayang call @ mesej.". Maka, baliklah hero2 RA dan RA terus masuk ke bilik rawatan.
Bila berlaku soal jawab dengan nurse, diorang dah mula buat muka pelik. "Nak ambik suntikan ni kena pagi. Day-care tak terima patient dah petang ni.". Ah sudah. RA cerita balik apa yang doktor pakar tu cakap. Lepas sorang, sorang lagi nurse masuk. Ish, rasa macam nak ambik je jarum yang dah tersedia dan cucuk je kat bontot diorg. Mana satu yang betul ni? "Maaf ye puan. Tunggu sekejap, kita tunggu dan tanya doktor dulu ye.". Dalam geram dan terpaksa, SENYUM je lah..


Tak lama kemudian, sorang doktor Cina datang dan bercakap dalam loghat Utara, "Maaf ye puan. Kalau nak mai cucuk untuk anak yang ada alergik, better datang pagi. Kita cucuk, kalau baby ok sepanjang 4 jam tak apa. Tapi kita takut, biasanya kalau ada effect 2 jam selepas cucuk, baby kena warded. Sekarang dah lewat. Maybe esok pagi?". Ish, rasa nak gigit je doktor tu. Ingat dekat ke kitorang ni nak ulang alik.. Adoi, apa lagi yang nak dikata. Ikutkan je la.. Banyak kali gak RA tegaskan, ikut kata doktor yang sebelum ni la.. Siapa yang salah? RA atau doktor????

Dengan berat hati, RA duduk kat penjuru klinik, call balik Mr KA. Dah habis cerita kat dia pasal apa yang doktor katakan tadi, RA tanya, "Bi kat mana dah tu?". "Ni baru sampai rumah.". RA boleh tanya pulak soalan bodoh2 alang, "Habis macamana ni ye?".. Heheh, sendiri mau ingatla ye.. "Macamana lagi? Ni nak gerak ambik ayang la ni..". Hahahahaha..lain kali jangan tanya 'macamana' lagi..

Dah banyak kali berlaku 'missunderstanding' a.k.a salah faham ni. Salah faham antara klinik kesihatan dengan pediatrik, sesama unit dalam pediatrik, malah sesama nurse dan doktor! (bukan nak complain, tapi RA berharap sangat ada penambahbaikan dari segi keefisyenan perkhidamatan diorang, since dari segi PR diorang dah nampak peningkatannya)..

p/s: MRI Amni dah setahun lebih pun tak dapat lg nih..please la..



"SEMUANYA KERANA ALLAH"
RA 2013

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...